Klubbens historie

Det hele startet med en guttegjeng fra Seiersten området som i 1995 ville starte en innebandy klubb. Det viste seg at Seiersten navnet allerede var registrert, så da falt valget på St. Croix. I begynnelsen var det ett herrelag som etter hvert ble til to. Så begynte man å samarbeide med Cicignon skole og barneidretten. Her var det variert trening med fokus på innebandy. Treningen foregikk i skolens gymsal.

Etter ett år med seriespill for aldersbestemte lag deltok klubben for første gang i Viking line Cup i Falun. Deretter ble det lansert flere lag blant annet 2 lag for 7-9 år alder, dette ble starten for klubbens yngre avdelinger. St. Croix har opp gjennom årene hatt gode resultat både på gutt og jente siden. Klubben har flere seriemesterskap for herrer i 2 divisjon og ett for damene. Pikelaget 2008 gikk helt til NM finalen der de fikk sølv plassering.

I 2019 står klubben for første gang som teknisk arrangerer for et NM, dette skjer i Kongstenhallen 6-7 april. Over 100 personer, spillere, medlemmer, frivillige og foreldre stilte opp og gjorde dette til en fantastisk helg. At vi helgen etter arrangerer vår egen Pirates Cup i Borgehallen sier litt om at her stilte hele klubben opp og viste hva vi sammen kan få til.

2019 er også året St. Croix IBK blir valgt ut av Bandyforbundet som en av tre klubber til et klubbutviklingsprosjekt som skal gå over tre år. Det er fått arbeidstittelen «Visjon 2022». Vi gleder oss og har stor tro på at dette kan heve klubben vår.

2019 kom også pandemien som slo ut året etter, den satt mange begrensninger på hva man kunne gjøre, men vi prøvde vårt beste og holdt aktiviteten i gang på best mulig måte og følte vi kom greit gjennom det. I ettertid ser vi at det tæret særlig på de yngste. Statistikk viser at over 60% av barn og ungdom forsvant fra organisert idrett, korps, speider etc.

2023 sto igjen klubben som arrangør av NM for senior. Arrangementet er nå delt opp og SØBR arrangerer aldersbestemt NM i Sarpsborghallen og St. Croix NM for damer og herrer i Kongstenhallen. Alt foregår på lørdag og begge finalene sendes direkte på TV2. Ett flott arrangement som klubben er meget stolt av og fikk mye skryt for. Moro og se innebandy på tv skjermen filmet med 4 kamera og repriser på mål etc. Vi har også opsjon på å arrangere NM 2024 dersom det skal spilles på samme måte.

Likhet og glede for alle har hele tiden vært klubbens drivkraft. Mangfoldet er viktigere enn å skape stjerner og resultater.

Klubbens farger var i de første årene gule trøyer, rød shorts og grønne strømper. Dette ble deretter til hel rødt med hel sort som bortedrakt. Noen år med hel svart med hvite borte trøyer, før vi i jubileumsåret bytter til sort og gult med røde bortedrakter.

St. Croix stiller nå lag i følgende alders grupper:

Senior herrer A, B og C samt Senior damer

G/J-15, G/J-13, G/J-11, G/J-9 og micro (G/J-7 )gutt/jente. Vi arrangerer også innebandyskole en gang i året. Trykk HER for innebandyskolen

Navnet St. Croix:

Øyen var bebodd av Arawak indianerne når Christoffer Columbus kom dit 14 november 1493. Han døpte øya til Sainte Cruz (fransk), Santa Cruz (spansk) .Øyen har vært under spansk, fransk, nederlandsk og engelsk styre. Før den ble solgt til Fransk vestindiske kompani i 1665 og senere til Dansk vestindisk-guineiske kompani i 1733. USA kjøpte øya i 1917 for 25 millioner dollar og det er nå den største av de amerikanske jomfruøyene. Innbyggerne er amerikanske statsborgere, men de har ikke stemmerett ved presidentvalget.

Det er to byer på St. Croix, Hovedstaden Christiansted og Fredriksted. Sistnevnte fikk sitt navn fra Kong Fredrik V og domineres den dag i dag av det røde og hvite Fort Fredrik fra 1750 tallet. (Fredrikstad ble grunnlagt i 1567 av Kong Fredrik II).

Det bor ca 50 000 mennesker på øya som har engelsk som vanligste språk.

Høyeste punkt på øya er Mount Eagle med sine 355 moh.

Tolltjenestemann Ferdinan August Carisius født i Danmark, oppvokst i Kristiansand (der faren var embetsmann i toll vesenet) flyttet i 1779 fra St. Croix til Fredrikstad sammen med sin karibiske kone Elisabeth. De bygde et stort hus og eiendommen kalte de St. Croix etter øya de flyttet fra. Slik kom navnet til plankebyen, det har siden gitt navn til en bydel, en skole og en innebandy klubb.

Det finnes dokument som tyder på at pirater har operert utfra øya St. Croix i tiden 1522 til 1812.

«Rykter forteller at piratene spilte mot hverandre på dekk med treklosser på sverdene og en kokosnøtt mens de ventet på å sette seil ut i det karibiske hav og at dette var opphavet til det vi i dag kaller innebandy. Men her finnes det få fotografiske bevis.»